Bjarte Sanne: – En trussel mot menneskeverdet

Ateistisk evolusjonsteori er en trussel mot menneskeverdet, sier psykiater Bjarte Sanne. Foto cred: Marina Vitale, Unsplash.

Mange tror at Charles Darwin sin evolusjonsteori er sann, og konkluderer ut fra det at Gud ikke finnes. Kan det finnes en rekke utfordringer med en slik evolusjonsteori, som mange ikke har tenkt gjennom? Hvordan kan denne forståelsen for eksempel påvirke hva man tenker om menneskeverdet? Vi har snakket med bok-aktuelle Bjarte Sanne om dette og mer.

Ateistisk evolusjonsteori gir ikke grunnlag for menneskeverd

– Friedrich Nietzsche så det tydelig. Han mente at det finnes ikke verdighet igjen hos mennesket om evolusjonsteorien er sann. Det er fascinerende å se hvordan Nietzsche går til Darwin og ser at det slår beina under menneskers verdighet.

Det sier den kristne psykiateren Bjarte Sanne, som i år kom ut med boken Sprukne brønner. Darwinisme og postmodernisme i et bibelsk perspektiv. I boken peker Sanne på hvordan forståelsen av mennesket som uendelig verdifullt er en kristen idé som ikke gir mening dersom mennesket bare er et slags dyr som er mer utviklet.

– Mange med meninger har ikke satt seg skikkelig inn i evolusjonsteorien

Bjarte Sanne, som er lege med doktorgrad fra universitetet i Bergen, tenker annerledes enn de fleste av sine kollegaer om evolusjonsteorien.

– Jeg har aldri opplevd darwinismen som overbevisende, det har vært noe som har skurret hele tiden. 

Mange rundt ham har antatt at smarte folk må tro på evolusjonsteorien.

– Gode venner av meg, både kristne og ikke-kristne synes det er utrolig at jeg kan tenke slik. Men flere av dem har lest boken og fått større respekt etter at de har lest tankene mine i bokform. Jeg har fått høre at det er helt ufattelig at du som er så smart og kan tenke, at du tror på disse tingene.

Sanne opplever samtidig at de fleste han snakker med som har meninger om temaet, ikke virkelig har satt seg inn i evolusjonsteorien.

– Folk får dette inn med morsmelken. Darwinismen har stått utrolig sterkt. Jeg har opplevd at mange ikke har satt seg skikkelig inn i dette. Jeg har bare snakket med en kollega som virkelig har satt seg inn i det og er darwinist. Men jeg har aldri møtt en som har hatt en så respekt for meningene mine. For han ser kompleksiteten i dette. 

– Bibelen formidler rett om skapelse

For en forsker som Bjarte Sanne er det viktig å vurdere vitenskapen som blir brukt som begrunnelse for en teori som evolusjonsteorien. Det gjør han gjennom mange sider i sin nye bok. Samtidig lar han også Bibelen få være en rettesnor i slike spørsmål.

– Den viktigste grunnen til at jeg avviser darwinistisk evolusjonsteori er at jeg tror Bibelen formidler riktig om det. Det som har vært mest avgjørende har vært hvordan NT formidler skapelsesberetningen og syndefallet. 

– For meg virker det tydelig at Adam og Eva var reelle personer som levde, at det ikke bare er myter, det er historie. I Romerne 5 snakker Paulus om den andre Adam og at synden kom inn i verden med Adam. Jeg får ikke dette til å stemme overens med tanken om menneskers utvikling. 

Hvorfor betyr ikke genetisk likhet at vi har felles stamfar?

Mange mener at den høye graden av genetisk likhet mellom arter beviser at alle arter, mennesket inkludert, har en felles stamfar. Hvorfor mener du at dette er et dårlig argument?

– Jeg er veldig enig med John Lennox, som påpeker at alt kan inndeles i hierarkier, det kan også biler, de har veldig mange fellestrekk. Men det vil ikke si at den ene kommer fra den andre. De har noen felles, de må ha visse funksjoner, og for å ha visse funksjoner må de ha visse redskaper. 

– Så likhet vil ikke si at det er en avstamning der noe kommer fra noe annet. Det er naturlig når vi lever i samme miljø og trenger samme organer at genene også er veldig like på mange punkter.

– Mennesket ble ikke til gradvis

En del kristne tenker at man uten problemer kan kombinere kristen tro og med Darwins evolusjonsteori, og at Darwins teori ikke er direkte apologetisk relevant. Du ser ut til å tenke noe annerledes – hvorfor?

– Jeg sier oftere og oftere “ateistisk darwinistisk evolusjonsteori”. Alvin Plantinga påpeker at darwinisme behøvde ikke å ha ateistisk utgangspunkt. Mye tyder på at Darwin hadde et naturalistisk utgangspunkt. 

Sanne erkjenner at det finnes gode kristne som tenker annerledes enn ham om evolusjonsteori og skapelse. Personlig får han ikke en slik kombinasjon til å harmonere.

– Jeg har jo stor respekt for mange flotte kristne som tenker mer utvikling, personlig får jeg det derimot ikke til å stemme. Det som er det avgjørende punktet for meg, som gjør at jeg ikke kan godta en utvikling som Darwin foreslo, selv om Gud stod bak, kan jeg ikke akseptere at mennesket bare gradvis ble til. Jeg tror det var en nyskapelse. Nå er det gode kristne som vil være uenige med meg, men slik tenker jeg.

– Ateistisk evolusjonsteori reduserer alt til materie

I boken sin benytter Sanne en sannhetstest, inspirert av Nancy Pearcey. En av måtene en kan teste en idé på er ved å undersøke om ideen er reduksjonistisk. Så hvordan kan darwinisme være reduksjonistisk?

– Ateistisk evolusjonsteori sier at alt som eksisterer er materie. Da reduserer du alt til materie. Mennesket er egentlig ikke noe annet enn sammensetning av atomer og molekyler. 

Sanne peker på at kjente forskere møter store utfordringer ved å tro at alt som eksisterer er fysisk.

– To representanter for det synet er Stephen Hawking og Francis Crick. De får et kjempedilemma. Hva med ting som ikke er materialistisk, som kjærlighet, håp, tro, fri vilje? Dette er jo ting som er veldig sentralt i livet, at man kan stille folk til ansvar for handlingene deres osv. Så mye viktig forsvinner hvis man er materialist.

– Hvordan kunne så smarte mennesker ende opp med å tro på ideer som undergraver helt grunnleggende aspekter ved livet? 

– Mange av disse er veldig kritiske, bortsett fra sin egen teori, reflekterer Sanne.

– Darwinister kan ikke begrunne fornuft

Darwinister vil som regel være blant de ivrigste forkjemperne for menneskelig fornuft. Da nyateismen stod sterkere for noen år siden, arrangerte man for eksempel “Reason rally” med blant annat Richard Dawkins som taler. 

Men når det kommer til å begrunne hvorfor vi som regel kan stole på fornuften, mener Bjarte Sanne at darwinismen svikter.

– Darwinismen vil jo si at den i stor grad bygger på fornuften, men nettopp det at den bygger på vitenskapelig materialisme, som reduserer alt til atomer og molekyler gjør at tanker bare blir som magesaft. De tankene har jo da ikke noe sannhetsverdi. 

Og hvis alt, inkludert fornuften, egentlig bare er materie, får darwinistene et problem. Det er nemlig ideer, og ikke materie som enten er sanne eller falske:

– Man kan ikke si at magesaft er sann eller falsk, og man kan ikke si at tanker er falske eller sanne. Man sager greinen man sitter på. Hvordan kan man da påstå at det man tror på er sant? Det ligger et rasjonelt selvmord i systemet. Man kan ikke bruke tankene til å bedrive vitenskapelig virksomhet.

Mange ateister vil ikke erkjenne slike problem, men Sanne peker på at det finnes unntak.

– Det er tankevekkende at en som Thomas Nagel, som er ateist, sier akkurat det samme, at naturalistisk basert filosofi kan ikke regne med at tankene inneholder sannhet.

Sanne har hentet mye inspirasjon fra John Lennox, også når det kommer til darwinismens manglende begrunnelse for fornuften.

John Lennox har jo et artig sitat, når han snakker om denne datamaskinen. Darwinismen sier at tankene våre ble til av tilfeldige prosesser. Hvis du visste at dataen ble til ved tilfeldige prosesser, kunne du da stolt på den?

Mer fra Bjarte Sanne

Les første sak om Bjarte Sanne sin bok, Sprukne brønner. Darwinisme og postmodernisme i et bibelsk perspektiv.

Boken kan kjøpes her.